lördag 22 november 2008

Blåbärsmuffins

16 st
275 gram blåbär
3 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 krm riven muskot
2 dl strösocker
2 ägg
1 3/4 dl mjölk
115 gram smör eller margarin (smält )
Rivet skal från 1 apelsin
3/4 dl strösocker
1 krm riven muskot
1. Värm ugnen till 200 grader,klä två muffinplåtar,med 16 pappersformar
eller smörj dem lätt med smör.
( Jag använer mig av Tupperware form )
2. Mosa ca 50 av blåbären med en gaffel.
sikta mjöl, bakpulver, salt och muskot i bunken.( blandarskålen )
( Jag använder min kitchen aid )
Rör ner strösocker och gör en grop i mitten.
3. Häll ägg, mjölk, smält smör, apelsinskal, bakpulver, salt och muskot i bunken
( blandarskålen )
Med maskin blanda 1/2 minut på hastighet 2 för hand något längre.
Var noga med att inte blanda för mycket. Blanda försiktigt in resten av
blåbären och lägg med en sked över smeten i de förberedda
formarna, som nästan ska fyllas ända upp.
4. Blanda strösocker och riven muskot och strösocker över muffinsen.
Grädda dem i ugn i 25 - 30 minuter eller tills de har höjt sig och fått fin färg.
Ta ut dem ur ugnen och låt svalna i formen i 5 minuter innan du flyttar
dem över ett galler för att svalna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Ville bara kika in på din nya blogg! Härliga recept du har! Må så gott!

marie sa...

blåbärsmuffins lät gott, min son robert älskar all bakverk som det är bär i =)

tallrotsmarie