fredag 28 augusti 2009

Kärleksmums


1 Långpanna
5 ägg
4 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao
2 dl vatten
2 dl turkisk yoghurt
300 gram smör eller margarin
200 gram mörk choklad
Chokladglasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe ( går så klart bra med vanligt kaffe ).
200 gram mörk choklad
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt
ner dem i äggsmeten.
Blanda sedan ner turkisk yoghurt,häll sedan
försiktigt i det smälta smöret och vattnet,lite i taget
under försiktig omrörning.
4. Klä en 40 * 35 cm långpanna med bakplåtspapper och
häll i smeten.
6. Strö över grovt riven choklad.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 10 - 15 minuter.Prova med
en sticka,den ska vara pytte lite kladdig.
Låt kakan svalna.
1. Koka upp vispgrädde,häll i espressokaffe och låt svalna något.
2. Smält ner finhackad choklad och glasera kakan.
3. strö över kokos eller dekorera med blommor gjorda av
sockerpasta.Låt glasyren stelna.
4. Skär kakan i rutor.
När jag skulle göra min kaka hade jag ingen grädde,jag hade
bara matlagningsgrädde, som jag provade och det gick bra.
Lycka till med dina Kärleksmums

Inga kommentarer: