måndag 17 augusti 2009

Chokladcupcakes









Grundrecept:


3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpilver
4 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %





1. sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret,häll smöret i gräddfilen och kaffet och blanda
det med äggsmeten.(smeten ovan )
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd
försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den
i ett vattenbad ( i en skål över kokande vatten )
Blanda sedan ner den i smeten. .

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna
till 2/3 med smet.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.
Låt svalna



Chokolate Frosting


60 gram mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao av god kvalitet
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe


1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och
Philadelphiaost krämigt.
Rör sist ner kaffet.

2. Bred frostingen på Cupkakesen och garnera
med strössel eller blommor.


När jag gjorde mina Cupkakaes hade jag inget
strösocker,jag tog istället råsocker och i stället för gräddfil,
som jag inte hade hemma tog jag Turkisk yoghurt.

Jag använde sprits och en slickepott för att få ut krämen.





Lycka till med dina Cupkakaes!

1 kommentar:

S sa...

Hej!

För att börja med lite påpekande.
Det finns lite brister i ditt recept. :) till exempel blev jag tvungen att gissa mej till vad jag skulle göra med chokladen när jag smält den.
Sen visste jag inte riktigt om jag skulle blanda ner gräddfilen och kaffet i smöret och sedan blanda ner allt det i äggsmeten?

Hur som helst blev Muffinsarna jättegoda och kommer att finnas på vårt bröllop istället för bröllopstårta i juni :) Därför tackar jag varmast för receptet!

Så undrar jag ännu över blommorna du har till dekorering, är de hemgjorda, och isåfall hur har du gjort dem och av vad?

Och formarna, är det silikonformar? Var har du köpt dem och hur mycket kostade de?

Mycket tacksam för svar till min mail -> sdahlskog@gmail.com

:)