tisdag 11 augusti 2009

Chokladmousse

4 personer
Förberedelser: 15 miinuter plus tid i kylskåp
225 g bitter mörk choklad
1 msk konjak eller vatten
4 ägg, separerade
2 msk vispgrädde
1. bryt chokladen i rutor och smält den tillsammans
med konjak ellr vatten i en dubbelkastrull
eller i en eldfast skål över men utan att vidröra
en kastrull med kokande vatten.
2. Lägg den smälta chokladen och äggulorna i blandarskålen( eller bunken )
använd ballongvispen ( elvispen ) och vispa till en tjock krämig smet
på hastighet 2. (Med elvisp vet jag inte hastigheten men inte allt för hög
hastighet )
3. Sänk till hastighet 1 , tillsätt grädden och vispa.
Häll över blandningen i en stor bunke.
'
4. Diska och torka blandarskålen ( bunken ) och vispen noga och
vispa sedan äggvitorna till hårt skum med balongvispen på hastighet 8
( eller elvispen på hög hastighet )
Vänd ner dem i chokladblandningen och blanda väl.
5. Lägg med en sked över blandningen i portionsskålar pch låt
stå i kylskåp i minst 1 timme före servering.
Orkar man inte göra egen mousse går det ju lika bra
med pulver chokladpudding som blandas ut med mjölk.
Finns i de flesta välsorterade livsmedels butiker.
När jag gjorde min mousse använde jag mig av
Kitchen Aid assistenten
Den blev i allafall alla tiders god...prova i allafall en gång

Inga kommentarer: